Tålamod = lost

Nej hörni idag tappade jag tålamodet lite med svenska myndigheter.

Mu har det gått runt sex veckor från att vi var på Skatteverket och lämnade in ansökan om folkbokföring & personnummer. Och om jag minns rätt runt en månad sen som Napoleon betalade in till nacka tingsrätt för att påbörja ensam vårdnad för Navid.

Så Navid ringde skatteverket (jag är alltid osäker på om jag kan göra sånt som enligt svenska myndigheter inte har någonting med Cleo att göra mer än att jag är gift med hennes pappa). Han fick prata med en trött dam som berättade att vår handläggare skickat in födelsebeviset (som är på ukrianska) på översättning. Till saken hör att vi frågade SKV om de ville ha den engelska versionen redan vid ansökan, men fick svaret nej. Hon skickade in det för översättning den 23 maj, alltså två veckor sen. Och sen dess kunde den trötta damen i telefon inte se att något gjorts. Jag satt och kokade när jag hörde detta och bättre blev det inte av att Navid bad att få prata med handläggaren men hon var på semester.

”Okej, och vem har hand om hennes ärenden under tiden då?”

”Nej, det har ingen. Hon är tillbaka på måndag, ni får ringa då.”

Så Navid lade till slut på för han kom ingen vart. Men känslan från att SKV bråkade med oss i Kiev kom tillbaka till mig, jag började KOKA av frustration. Så jag slängde mig på luren och ringde upp igen. Bad att få prata med handläggarens chef. Jag fick prata med en något mer tillmötesgående tjej som försökte koppla mig, men nej, chefen var inte anträffbar heller.

Jag sa att detta måste vara ett prioriterat ärende. Det är ett spädbarn här som inte är folkbokförd och nu har det tagit sex veckor! Tjejen sa då att vi faktiskt ska vara glada för att vi fått en handläggare ens, det fanns visst ärenden från mars som inte fått en handläggare. Alltså är inte det lite skandalöst ändå? Och varför kan handläggare gå på semester och lämna allt sitt jobb bara utan att någon har ansvaret över det? Tänk om man själv kunde göra så? Nej, det kan man inte på NÅGOT jobb förutom SKV. Suck.

I alla fall så fick jag ur mig lite frustration på tjejen, men slutsatsen blev att vi kunde ringa på måndag då handläggaren är tillbaka.

Jag luskade vidare lite i om folkbokföring behövs för att kunna få föräldrapenning, vilket är den viktigaste punkten just nu, då vi för tillfället lever på en lön. Och det verkar som tur är att man kan få föräldrapenning utan detta, bara Navid får vårdnaden. Så SKV får väl sega på i den takt de orkar, medan vi istället ligger på tingsrätten om ensam vårdnad.

Där fick vi en uppdatering 27 maj senast att de ”ännu inte vidtagit några processuella åtgärder”. Vad detta betyder förstår jag inte alls, men antar att det inte är så positivt. Navid ringde även dem idag men vår notarie var på lunch eller i tingsrätten.

Ja jag säger då det. Det ska inte vara lätt att flytta hit en bebis från Ukraina minsann.

Men nu har ni en uppdatering i alla fall!

Cleo växer så det knakar. Ska tillbaka till BVC nästa vecka och det ska bli så himla spännande och se hur mycket hon väger och hur lång hon är. Hon har börjat äta väldigt mycket nu (ca 170 ml per omgång) och även börjat kräkas upp en del då och då vilket är helt nytt för oss, hon har inte alls varit en kräkbebis innan. Så jag har fått inhandla lite fler ”haklappar” att ha på henne dygnet runt, annars får man tvätta kläder i all oändlighet. Vi har varit på roadtrip upp till Umeå till Navids familjer och vänner i tio dagar också. Det var supermysigt och bilresorna gick toppen!

I övrigt kom vår lägenhet ut på hemnet igår, tipsa gärna om ni har någon som vill bo i nacka 🙂

https://www.hemnet.se/bostad/16143368?utm_source=ios_app&utm_medium=link&utm_campaign=tipsa&utm_content=iphone

Lämna en kommentar